~cahaya cinta~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

~My Counter~

Selasa, 12 Jun 2012

INSAN ISTIMEWA

Assalamualaikum.w.b.t...

Salam sejahtera saya ucapkan kepada seluruh para blogger dan pembaca yang dihormati,alhamdulillah dikesempatan ini masih lagi kita diberi peluang oleh yang maha Esa untuk berfikir dan merenung setiap dari yang  berlaku dalam hidup kita.dan tanpa kita sedari masa berlalu begitu pantas meninggalkan kita semua.


       Dan pada hari ini,dimasa ini,di waktu saya menulis artikel ini,saya baru saya melewati perasaan sedih yang tiba-tiba sahaja menerjah ke jiwa saya tatkala berbaringan bersama ibu saya.Serasa suatu perasaan hiba ketika saya memeluk erat ibu saya di pembaringan.Memang menjadi kebiasaan,saya akan memeluk ibu saya ditempat tidurnya 5 minit sebelum saya masuk tidur dibilik saya.Bermula dari sekali sekala namun lama kelamaan sudah menjadi hobi saya.Apa yang membuat saya hiba ialah saya terfikir,saya masih mampu memeluknya pada hari ini,tapi dimasa ketiadaannya nanti bagaimana pula saya pada waktu itu,pada siapa harus saya lepaskan pelukan erat itu.Ya ALLAH baru ku sedar besar sungguh nikmat kurniaan MU ya ALLAH...


      Itulah apa yang saya rasa pada ketika ini,melayani perasaan sayu pilu bagaimana agaknya diri saya berhadapan  waktu itu,sungguh meresahkan mudah-mudahan ALLAH permudahkan urusan saya pada dugaan itu nanti.Aminn..Sesungguhnya hidup dan mati saya hanya untuk ALLAH s.w.t dan dua insan yang amat saya kasihi dunia akhirat iaitu kedua ibu bapa saya,saya sanggup tinggalkan segalanya untuk mereka biarpun terpaksa berkorban diri sendiri tanpa mereka siapalah saya didunia yang fana ini.Saya juga kerap merenung hidup saya,tapi apa yang saya dapati ialah kekuatan saya ada pada kedua ibu bapa saya mereka pembakar semangat saya dikala saya hampir tewas lemas dalam percaturan hidup ini,bukan pada kawan,teman lelaki,teman wanita,saudara mara ataupun adik beradik sendiri maka benarlah seperti yang selalu kita diberitahu melalui hadis,kunci kebahagiaan terletak pada redha kedua ibu bapa kita,jika mereka redha maka hidup kita juga tenang dan aman.Masya ALLAH besar sungguh nikmat ALLAH pada kita semua.Semoga kita sentiasa mensyukuri dan menghargai nikmat yang tidak ternilai harganya ini.


        Sebab itu jugalah setiap apa yang saya lakukan saya sering meminta pandangan mereka kerana bagi saya mereka lebih arif tentang selok belok kehidupan dan kami juga bukan berasal dari keluarga yang berada tapi kami masih mampu untuk hidup bahagia.Itu juga sudah cukup.Ibu bapa saya juga tidak membekalkan wang ringgit berjuta-juta dan harta yang menggunung tingginya pada saya untuk bersama mereka tapi saya sendiri ingin bersama mereka dan menjaga mereka selagi hayat dikandung badan jika diizinkan ALLAH s.w.t.Bukan bermaksud mahu bermegah namun cuma ingin berkongsi rasa bersama para pembaca sekalian kerana kita juga sama-sama punya ibu dan bapa.


  Sudah jauh saya berjalan,sudah banyak juga ranjau berduri yang telah saya tempuhi,namun kedua insan ini masih juga ada bersama saya,patutkah saya meninggalkan,mengabaikan dan menafikan hak mereka untuk setiap yang saya kejar dalam hidup ini??Saya pasti para pembaca juga mempunyai jawapan tersendiri untuk soalan tersebut.Dan saya memilih untuk berlaku adil antara hidup saya dan juga buat kedua insan yang saya kasihi ini,Dan jika mereka mampu bersabar dan menemani saya sehingga usia saya kini dan saya memohon pada ALLAH s.w.t supaya memberi saya sabar yang lebih banyak dari sabar yang kedua insan ini berikan untuk saya dan mampu menemani mereka juga hingga ke saat-saat terakhir.


       Pernah juga suatu ketika saya menanyakan soal pilihan hati,ada insan-insan yang datang melewati jiwa saya,dan memberikan harapan untuk bersama,namun atas nasihat dan permintaan kedua ibu bapa saya juga,kata mereka ingin melihat saya membina kehidupan saya terlebih dahulu dan tidak mahu melihat saya terbeban dengan masa usia muda dan tanggungjawab,pada mulanya agak susah juga ingin menerima hakikat itu,namun akhirnya saya akur dan redha menerima pendapat keduanya dan kini,segala kekecewaan itu juga telah terubat bila kebenaran kata-kata kedua insan ini benar-benar terbukti.Alhamdulillah benar seperti ungkapan yang kita sedia maklum,dengan kesabaran kebenaran akan terbukti juga.


      Dari situ juga saya dapat memahami mesej yang ingin disampaikan oleh kedua ibu bapa saya,supaya lebih bersabar dalam menempuh kehidupan ini dan tidak membuat keputusan terburu-buru disamping mempunyai perancangan yang teratur untuk urusan hidup saya,lagi banyak kita bersabar lagi banyak juga pilihan yang lebih baik yang akan kita temui.Ajaib bukan,pengalaman ini membuatkan saya begitu tenang melayari hidup saya kini dan bahagianya sudah mampu saya rasakan kala ini.Alhamdulillah,syukur pada ALLAH diatas segala rasa yang diciptakan.


     Kini saya benar-benar bahagia dengan kurniaan ini,dengan hadirnya kedua insan yang sangat saya cintai ini membuatkan saya begitu optimis untuk mengejar cita-cita dan membakar semangat saya untuk meneruskan apa yang telah saya mulakan.Semoga ALLAH s.w.t memudahkan urusan setiap dari kita di dunia mahupun di akhirat.


p/s buat para sahabat yang dikasihi : Semoga kita menghargai setiap apa jua yang hadir didepan mata,andai ia telah tiada paling tidak kita telah membuatnya bahagia sebelumnya.


Wassalam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan