~cahaya cinta~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

~My Counter~

Ahad, 17 Jun 2012

Cikgu nak tahu sesuatu tak....

Assalamualaikum.w.b.t....


Selawat dan salam keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w,untuk segala nikmat dan kemudahan yang ditinggalkan buat kita sebagai umatnya.Diam tak diam tidak berapa lama lagi kita akan sampai ke bulan Ramadhan,masa begitu pantas meninggalkan kita,MasyaALLAH..sudah cukup lengkapkah amalan kita saat ini??,masih banyak juga yang belum dipersiapkan untuk bekalan bertemu MU YA ALLAH..subhanallah,semoga kita sama-sama persiapkan diri untuk segala amalan yang mampu dilakukan selagi berkesempatan.


Seperti kebiasaannya,saya bersama anak didik tersayang menelaah pelajaran bersama-sama.Semenjak memulakan tugasan baru ini,saya banyak belajar erti kesabaran terhadap anak-anak kecil dan remaja.Keduanya adalah golongan yang masih belum memahami dan masih mempelajari erti kehidupan dan membuatkan saya perlu mengkaji setiap dari pemikiran dan tahap pemahaman mereka.


Dan lewat hari ini,salah seorang anak didik saya,cukup membuatkan saya geli hati mendengar celotehnya.Saya selalu memanggilnya Aleeya,Leeya,Cik adik dan macam-macam lagi panggilan gurauan manja bila dia telah memulakan aksi nakalnya ataupun buat silap pada soalan yang dijawabnya.Usianya baru sahaja 9 tahun bererti di Darjah tiga sekolah rendah,kulitnya putih gebu dan menyebabkan saya suka mencubit pipinya yang halus mulus.Pada minggu ini seperti yang telah kita ketahui,genap seminggu sesi persekolahan bermula dan bermulalah penggal kedua pelajaran di sekolah tapi sebelum itu keputusan ujian pertengahan tahun juga turut diumumkan oleh pihak sekolah.


Dan Si kecil ni,saya suka gelar dia `si budak kecik` sebab memang comel dan manja,sibuk bercerita pada saya tentang setiap inci peristiwa yang dilaluinya disekolah.Maklumlah saya hanya berjumpa dia seminggu sekali sahaja rindu dekat sayalah tu kan.=) Baru sahaja saya melangkah masuk ke bilik,dan belum sempat berbuat apa-apa dia sudah memulakan ceriteranya yang saya jadikan dialog agar memudahkan proses bacaan para pembaca :


Aleeya : Cikgu,cikgu nak tahu sesuatu tak??ada beberapa perkara yang saya nak ceritakan pada cikgu ni.
              Lebih kurang ada 4 perkara tau.Cikgu jangan gelak


Saya :(Dalam hati :pandai jugak budak kecik ni guna perkataan `beberapa` perkara tu ek,bijak-bijak hehhe sambil gelak dalam hati.)


Aleeya : Yang pertama kan,kawan saya ada cerita kat saya die nampak sesuatu kat sekolah,dia nampak sesuatu kt bdn kawan saya,dia nampak setan,warna die merah.Saya pun jadi takut nak pergi tandas,cikgu kat sekolah pun pesan supaya pergi tandas berdua,jangan sorang-sorang.Kat sekolah kitorang tu kan memang bekas tapak kubur lama sebab tu la macam tu.


Saya :Layeke???Oic..(sejarah mane la kawan dia cerita ni huhu iyekan ajelah,beria-ia dia cerita takkan nak condemnkan dia pulakkan kan,layankan aje laaa)


Aleeya :Lepas tu kan cikgu,yang kedua kan kawan saya nak kenenkan saya dengan kawan abang dia tahun 6,huhuuu sebab kawan saya kata dia suka tengok saya dengan kawan abang dia tu,da lame da...


Saya :E berangaaannn je la budak kecik sorang ni yerrr....tahun 6???Besarnyerrr...Awak tu da la ketot jerrr..


Aleeya :Dia yang cakap bukan saya,ok ok yang ketiga kan cikgu nanti saya nak makan aiskrem Cornetto mini mak saya beli.comel je.Tak sabar nak makan.


Saya :Mak aihhh...kelas baru nak mula...


Aleeya : Yang last sekali,nanti kakak saya nak bagi saya hadiah sebab saya dapat nombor yang ok kat dalam kelas,cuba cikgu teka saya dapat nombor berapa??Teka la cikgu...


Saya: Ha??hadiah??nombor bila??Periksa baru ni??..Oic...ermmmm...nombor 10?..oo bukan..ermmm...Ha nombor 5??


Aleeya:Nombor 5??Betollll...saya dapat nombor 5 dalam kelas,cikgu cakap nanti mungkin saya dapat naik kelas.Huhuu..


Saya :Alhamdulillah yeke??waaa gu0ood..macam tu la bdk rajin dan pandai,nanti dapatkan nombor yang lebih baik k...


Itulah antara perbualan saya dengan dia,pada hari ini,akhirnya,sebelum ini dia mempunyai masalah dalam subjek matematik kebetulan saya mengajar dia untuk subjek tersebut akhirnya dia dapat meningkatkan keputusan ujian dia kali ini,betul kata orang muda-muda senang untuk diajar dan dia akan mudah untuk terima berbanding yang di usia remaja,mereka lebih berahsia dan malu untuk bertanya.Kini saya sedang berusaha untuk meningkatkan keputusan anak didik remaja saya pula,sedih saya kerana saya tidak dapat mendidik mereka sedari awal dan kini banyak yang mereka tertinggal dan tidak faham untuk bahan asas pelajaran.Antara perkara yang meresahkan saya juga adalah anak didik saya kebanyakannya mempunyai masalah dalam penguasaaan bahasa Inggeris,menyebabkan mereka takut dan tidak yakin untuk menjawab soalan.Saya berharap sangat dapat membantu mereka menghadapi peperiksaan nanti,semoga dimudahkan urusan saya oleh ALLAH s.w.t untuk projek ilmu ini.


p/s :Sayangkan anak didik di rotan-rotankan,sayangkan ilmu di kongsi-kongsikan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan